házikó

házikó

2012. február 13., hétfő

Bagett

Az elmúlt időszakban sok olyan étel készült, aminek a megosztása várat magára. Most egy olyan receptet hoztam, amit már többen elkészítettek a legkülönbözőbb módokon. Nekem is van több receptem, most azt készítettem el, ami a nagy kenyeres könyvemben található és a dagasztás része akár kenyérsütőben is elvégezhető. Ezt már megcsináltam párszor, de akkor még a régi sütőm volt. Most végre eljött az ideje, hogy ezt is kipróbáljam az új sütőben, aminek persze meg is lett az eredménye, egy fantasztikusan finom ropogós bagett. Én mostanában kézzel dagasztok, de kinek mi a kényelmes :)
A recept előtt megosztanék pár érdekességet a bagettről:
A bagett az 1930-as években jelent meg Párizsban. Az éppen kifejlesztett sütőélesztők lehetővé tették a pékek számára, hogy új eljárásokkal kísérletezzenek az élesztő és a liszt elegyítése tekintetében,a gépesített dagasztás és gőzkemencék pedig a technológia és sütés tökéletesítéséhez vezettek. A legjobb bagetteknél persze szerepet játszanak a lágy francia lisztek, amelyekből a puha, könnyű bélnek csodálatos búzaillata lesz. A kis mennyiségű élesztő használata a hosszan tartó dagasztással és kelesztéssel együtt ugyancsak hozzájárul a bagett ízéhez és texturájához: vékony, ropogós héjához, és finom, lágy beléhez.
A bagett először pain de fantaise (fantáziakenyér) néven vált ismertté, de a botot jelentő baguette szó azonnal meghonosodott, mivel nyilvánvalóan az volt a legkifejezőbb.
A bagett hossza 68 cm, és 250 gr.
A hagyományos bagettek esetenként kovászos eljárással készülnek, tartalmazhatnak rozst, vagy egyéb gabonát, de lehetnek teljes kiőrlésűek vagy korpásak is.



Hozzávalók: (2-3 kenyeret ad ki)
450 gr fehérítetlen fehér kenyérliszt (magyarul sima fehér kenyérliszt (BL80)
315 ml víz (ami langyos)
7,5 g (1,5 kk) szárított élesztő (vagy 1-1,5 dkg friss)
7,5 g (1,5 kk) só

Öntsük a hozzávalókat a kenyérsütő vagy dagasztó táljába, és indítsuk el a dagasztó programot. Ha nincs külön franciakenyér-dagaszó programunk, a franciakenyér-sütő programot állítsuk be, és a második kelesztés előtt állítsuk le a gépet. Ha kézzel dagasztunk, akkor egy kellemesen lágy tésztát kell kapnunk.
Ha duplájára kelt a tésztánk, tegyük enyhén lisztezett deszkára és dögönyözzük meg. A tésztát osszuk 2 vagy 3 részre attól fügően, mennyi kenyeret szeretnénk sütni. A lisztezett felületen minden részből formázzunk labdát és nyújtsuk őket kb 20 x 7,5 cm-es téglalappá (én nem szoktam centivel méregetni, a lényeg, hogy legyen egy hosszúkás téglalapunk, aminek a hosszabbik oldala, kb 3x akkora, mint a rövidebb:)). Hajtsuk be a tészta alsó, majd felső harmadát és nyomkodjuk össze. A nyújtást, hajtogatást még 2x ismételjük meg, de közben pihentessük pár percet, hogy ne szakadjon el a tészta. Minden darabból formázzunk egy 28-33 cm rudat (attól függően mekkora kenyeret akarunk). Én itt sem szoktam centizgetni, ahogy sikerül :). A rudakat helyezzük lisztezett kendő redői közé, h megtartsák formájukat a kelés alatt is (aki olyan szerencsés, hogy van banettonja, az használja azt). Takarjuk le és meleg helyen kelesszük 30-45 percig. A sütőt melegítsük elő 230 fokra. Tegyük a bagetteket sütőlemezre egymástól kicsit távolabb. Tetejüket éles késsel vagdossuk be. A sütőlemezt tegyük a sütő felső részébe, majd permetezzünk vizet a sütőtérbe (én egy vízzel teli edényt raktam a sütő aljába, és a kenyereket is meg szoktam kenni egy esettel vízzel)). Süssük 15-20 percig, illetve míg aranybarnák nem lesznek. Sütőnyitáskor vigyázzunk, mert a kicsapó gőz nagyon forró!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése