Mániákusan érdekel, hogy hogyan élhettek a vidéki nénikék, bácsikák a dédnagyanyám korában. Szerintem egyre kevesebbet tudunk ennek a letűnt kornak a szokásairól, hétköznapjairól. Mindig lenyűgözött egy autentikusan berendezett parasztház a maga egyszerűségével, illetve gyönyörűségével. Hatalmas erővel gyüjtögetem a régi recepteket, szakácskönyveket és a tájegységek jellegzetességeit. Van, amit igyekszem meg is főzni, de sokszor csak olvasgatom, hogy milyen finomságok kerültek az asztalokra és hogy mennyire önellátóak voltak őseink. Keresem a kapcsolatot a motani idősebbekkel a környékünkön is, akik szinte önállátó módon élnek, és próbálok minél több trükköt, praktikát eltanulni tőlük. Mióta Üllőn élünk próbálom én is megtermelni azokat a zöldségeket és gyümölcsöket, amiket fogyasztunk, és a lehető léegkevesebb tartósítószer nélkül elrakni amit lehet a téli napokra.
A napokban keresni kezdtem a neten olyan cikkeket, amelyek hitelesen mutatják meg hogyan is volt régen... Most ebből szemezgetek, bár még nem tudom milyen hosszúra is nyúlik ez a kis beszámoló...
A késői középkor kezdetét egy jelképes fordulattól számítjuk: eltűnt a családi felszerelések közül a cserép főzőbogrács. Ez az edény a honfoglaló magyarokkal került a Kárpát-medencébe, az
Árpád-kori régészeti emlékanyag állandó darabja, az Árpád-kor végéig a
köznép főzőedénye volt. Cserép főzőfazékra, fémüstre való felváltása jelképesen zárja azt a
periódust, amelyben a honfoglaló magyarság gazdasága, települése,
lakása, társadalomszerkezete, a köznép kötelezettségei az európai
feudalizmus normái szerint alakultak át. Az átalakulás során régi és új
elemekből állt össze a késő középkor alapvető élelmiszerkészlete:
marhahús, a korábbinál több disznó-, juhhús és baromfi; tejtermékek,
gabonafélék, hüvelyesek, levél- és gyökérzöldségek; elmaradt viszont a
lóhús. Mivel az ételkészítés technikájának lehetőségei nagyon is
végesek, nem meglepő, hogy a korábban domináns eljárások folytatódtak:
gabonafélékből és hüvelyesből egyaránt elsősorban kásaétel készült, a
hús elkészítésében uralkodott a főzés a széles néprétegek
táplálkozásában.
Az erjesztett kenyér sütése a késő középkor újdonsága, egyúttal
legjelentősebb ételkészítési újítása a magyar köznépi háztartásban. A
kenyér a középkor luxusélelmiszere, a 11. században beléphetett a felső
társadalmi rétegek táplálkozásába. A köznépnél a 14. században
elterjedtté vált kenyérsütést a 15. században követte nagyünnepre a
tészta finomabb változata, a kalács. A kenyérfogyasztás 15. századi
mértéke azonban még jóval alacsonyabb lehetett a kora és későbbi
újkorinál. A késő középkori mennyiség fejenként napi 10–15 dkg, évi 30–56 kg
kenyér átlagfogyasztását engedte meg. Ezzel összhangban magasnak
feltételezik a kása (köles, árpa) és hüvelyes-fogyasztást. Ugyancsak
számottevő lehetett még az árpából készíthető, erjesztetlen lepénykenyér
fogyasztása. (Összehasonlításul: 1970-ben 103,7 kg/fő/év, 2009-ben 73 kg/fő/év)
Az étkezések napi rendje a középkor végére 2 étkezésben állapodott meg. Ezek az étkezések délelőtt és délután voltak, mindkettő hasonló súllyal bírt, meleg ételekből álltak. További kiegészítő étkezések csak nehéz fizikai munkát végzők esetében társulhattak az alap étkezési rend mellé. Kenyérben szegény délnémet területeken a korszakban a mellékétkezések is
főtt meleg ételekből álltak, a kenyérben bővelkedőknél pedig kenyér
köré szerveződtek. A Kárpát-medencében a parasztoknál a napi csupán két étkezés még a 19.
század legvégén is rendszeresen előfordult a legnagyobb nyári
munkaidőben.
A késő középkori magyar táplálkozáskultúrában érvényesült a katolikus
egyház központi irányítása, a húsevőnapok, illetve a böjt és
absztinencia váltakozása. Ezeket a szabályokat a 11. századtól kezdve
vezették be. A köznyelvben böjtnek mondott napok többségére valójában
csak az absztinencia szabálya vonatkozott, amely az étkezések számát és bőségét (mint böjtre, jejunium)
nem korlátozta, csak az állati eredetű élelmiszerek (hús, szalonna,
tej, vaj, túró, tojás) fogyasztását tiltotta. Szigorú böjt (jejunium)
vonatkozott elvileg a nagyböjt valamennyi napjára (vasárnapok
kivételével), a négy évszak egy-egy kántorhetének szerda, péntek és
szombati napjára, egyes vigiliákra és minden hét pénteki napjára az
absztinenciában rendelt élelmiszertilalmak megtartásával. Az étkezések
száma és a jóllakás tekintetében széles körű elismert felmentések
érvényesültek, így a mindennapi életben ezen böjtös napok többségét,
köztük a heti pénteki napot csak absztinenciával tartották meg. Míg a
pénteki absztinencia ajánlása egyetemes szabályt eredményezett
Európában, az év valamennyi szerdai, illetve szombati napjára kiterjedő
absztinencia csak regionális egyházkerületekben érvényesült. Regionális
hatókörű maradt a középkorban az adventi absztinencia is. Az
absztinencia értelmezése a 15. századi Európában az enyhülés irányában
volt mozgásban. A korai művek jellegzetessége, hogy az ételeket a húsevőnapok, valamint a
hústalan napok két kategóriája szerint csoportosítják. „Tojásétkek”
vagy „vajas étkek” a húsos és hústalan étkezés közt elhelyezkedő olyan
absztinens napok ételei, amelyeken a tojás és tejtermék megengedett,
csak a hús tilos. A „böjti eledelek” fejezetek ezzel szemben hús, tojás,
tejtermék nélküli recepteket hoznak.
A húsos és hústalan napok visszatérő szabályos váltakozása a hét során,
amely a középkorban egyházi szabályozás hatására alakult ki, a magyar
népi táplálkozáskultúrában lehetővé tette a heti étrend intézményének
későbbi gyakorlatát egy olyan időszakban, amikor a korábbi
absztinenciaszabályok már enyhültek, az ételek sorozata viszont a
megkülönböztetésre alkalmas új taggal (főtt tészta) egészült ki.
A későbbi asztali etikettből a középkor végén még csak az asztal volt
meg. A magas asztal ekkorra Európában elérte a vidéki társadalmat, új
bútordarabként a magyar parasztházakat is. Ettől csak reliktumterületek
maradtak el, mint például a Balkán, ahol a magasabb társadalmi állású
rétegek is még sokáig a régi alacsony „asztalt” részesítik előnyben. Úgy
látszik, a magyar parasztok közt a középkorban párhuzamosan terjedt a
bútortörténet legújabb formája, a magas, négyszögletes asztal, valamint a
korábbi, kerek lapú, valamivel alacsonyabb evőszék. Párhuzamos
jelenlétük esetén az evőszék mindennapi, az asztal ünnepi étkezésre
szolgálhatott. Az asztalt körülvevők a késő középkorban az egész társadalmi skálán
közös tálból, az ujjukat használva ettek. Az evőeszközök közül saját
kés, valamint egyik-másik ételhez kanál volt használatos.
A késő középkor az a korszak, amikor az európai elit először tart számon
elismert szakácsművészeti központot, amely az itáliai volt. A korábban
induló kéziratos receptgyűjtemények mellett a könyvnyomtatás
lehetőségének megnyíltával 1475-től kezdve megjelentek Európában
nyomtatott szakácskönyvek is. Az első a Platina néven író olasz
humanista, Bartolomeo Sacchi munkája latin nyelven, 1475-ben Rómában. A
német sorozat tíz évvel később indult. Magyar kiadványra még bő két
évszázadot kell várni.
Folyt köv. innen :)
Forrás: Magyar Néprajz IV. kötet
Forrás: Magyar Néprajz IV. kötet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése